Litoralul românesc se întinde de la Ucraina la Bulgaria și măsoară 245km. Include Delta Dunării, zona Razim-Sinoe și coasta dobrogeană, de la Vadu în jos. Astăzi povestesc despre zona de sud, județul Constanța mai degrabă.

Scurt context: nu merg în concedii de multe nopți la mare. Maxim 3 nopți, weekend inclus mereu.

Și mă bucur că am privilegiul de a face asta. Pentru că e de rahat să muncești un an întreg, să abia aștepți concediul la mare, să dai o pungă de bani și să nu ai parte de prea multă stare de bine sau relaxare. Oricum Marea Neagră nu e cea mai sexy din lume (de-aia e neagră), dar măcar să mă bucur de concediu.

Unde mergem la mare

Recomand Constanța oricând. Știu că nu e stațiune, nu-i atmosfera de vacanță completă. În ultimii ani am tot dat o fugă de weekend acolo și mereu a fost bine. Din București, faci vreo 2 ore și jumătate cu mașina pe autostradă (dați mă SMS sau plătiți la orice benzinărie în 48 taxa aia de pod, nu mai stați la cozi!) sau vreo 2 ore cu trenul, sunt curse aproape la fiecare oră și nu-s probleme.

Pe Airbnb sau Booking sunt multe cazări curate și aproape de plajă. Sunt locuri bune cu mâncare bună și diversă (Rumen, Bacaro, Nikos, Konak), ai cafea bună dimineața și gin bun seara la Botanica. Plaje întreținute, poți merge la șezlong (îmi place cum au amenajat la Neversea (pe Modern) sau la Zoom beach (pe 3 papuci)) sau cu umbreluța și cearșaful. Apa este curată de multe ori, intri treptat la adâncime. Este bine la Constanța.

Alte stațiuni de pe litoral

De la Nord la Sud, avem:

Mamaia – Scump, părăsit, neîngrijit, toate în construcție. Și cu plaja aia extinsă, te duci clasic cu umbrela și cearșaful și rezolvi. Distanțare socială ca la carte 😅 Am mers la un concert pe plajă, am mers de la bulevard prin curtea unui hotel fancy și apoi pe lângă tomberoane și un bloc în construcție. Fără alee, fără faleză. N-am ajuns până în nord de tot că eram înainte de salariu, dar pentru ce boschetăreală e pe-acolo la supra-preț, zic pas.

Agigea – de mâncat, altceva nu știu. Mergi la Pescăria lui Matei, unde nu fac rezervări și te bucuri de mâncare bună/ Dacă ți-e foame tare și ai timp de așteptare prea mare, poți merge la Golful Pescarilor, unde e experiență mai clasic românească.

Acum 5 ani am fost la Jupiter și m-am lecuit. Pe la Olimp am trecut acum 2 ani să mănânc bine la Popasul Pescarilor. Zona se dezvoltă mult, va fi fancy bine.

Eforie Nordscriam acum 9 ani că-mi plăcea la Eforie. Of, ce bătrână eram 😂 . Este rămasă în timp. Singurul loc decent (și mai scump, ce-i drept) este Restaurantul Sailors, din port. Mâncare foarte bună, servire cum trebuie, mi-a plăcut.

Tuzla – când abia descoperise Simona plaja cred că a fost ultimul sezon fain de acolo. Altfel, e fancy de mers la Cochilia o dată. La urma urmei, e îngustă tare plaja și apa e aceeași, oricâte baldachine și leagăne ar avea. Am stat și la cearșaf mai într-o parte, am mâncat de la o cherhana ce a prins pescarul în ziua aia, apa cristalină, a fost drăguț. Doar că e puțin loc și lume multă. Deși e complicat de ajuns acolo, că sunt vreo 10-15 minute de mers cu mașina prin câmp de la drumul principal.

2 mai – mâncare bună și energie faină la Micul Golf, deşi am senzația că am ajuns tot la spartul târgului.

Vama Veche – NU. Pas, skip. Murdar, aglomerat, scump, mâncare proastă, amabilitate 0 la majoritatea localurilor.

Întrebările și dorințele mele pentru litoral

De ce nu pot închiria o umbrelă simplă. De ce nu se oferă scrumieră peste tot. De ce cei care au plajele închiriate nu se ocupă de curățenie (inclusiv să atragă atenția clienților). De ce plătim să mergem la toaletă. De ce nu sunt dușuri peste tot. De ce nu sunt mai multe activități sportive acvatice şi mai accesibile.

Am stabilit că marea nu e cea mai prietenoasă şi mai frumoasă. Dar dacă tot ajung până acolo, cum aş putea să mă bucur altfel de peisaj?

Iar dacă aveți impresia că în călătorii eu sunt interesată doar de mâncare, impresia voastră e corectă. Şi mi-e ciudă că deşi Dobrogea e un mix cultural fantastic, eu nu prea reuşesc să descopăr destule.