Să merg cu trenul este pentru mine cel mai sigur mod de a mă deplasa dintr-un punct al țării în altul. De cele mai multe ori, este și cel mai mâncător de timp, însă de aceea aleg să călătoresc noaptea și să recuperez orele de somn. Merg cu CFR de când mă știu, deci mă voi risca să fiu mai subiectivă decât ar trebui, dar ești pe un blog și nu pe un site de știri așa că that’s it 🙂 Cu Softrans am mers o singură dată, iar cu RegioTransFeroviarSomething am mers de vreo 3-4 ori (le cam confund pe cele 2, sunt cam la fel :D)

Să vedem deci cum se descurcă fiecare* companie feroviară în funcție de criteriile mele:

Internet friendly

CFR are rutele online pe cfr.ro sau infofer.ro, poți cumpăra biletele online, găsești tabela cu programul din Gara de Nord online.  Au pagină de facebook, dar sunt și altele mai simpatice, precum Poftiți în vagoane!

Softrans are softrans.ro, pe care poți vedea rutele și poți rezerva biletele. Sunt și pe facebook cu cei mai mulți fani.

Regiotrans are regiotrans.ro și cea mai faină pagină de facebook dintre toate, nu doar cu info legate strict de mersul trenurilor

Transferoviar are transferoviarcalatori.ro unde mi-a plăcut secțiunea anulări/întârzieri și o pagină de facebook nu foarte atractivă, dar cu info utile.

Bilete, cupoane și prețuri

Am găsit în Gara de Nord case de bilete pentru CFR, Regiotrans și Transferoviar, pentru Softrans poți cumpăra doar din tren. Și la celelalte se poate și din tren, doar la CFR fiind (și) mai scump decât la casa de bilete. Știu că CFR ia și călători în picioare, Regiotrans zice că nu s-a întâmplat să fie mai mulți călători decât locuri (chiar au muuulte vagoane), cu Softrans nu știu ce pățești, nu sunt multe locuri și nu ai șanse să prinzi loc sigur dacă nu rezervi online.

La toate acestea poți folosi și legitimația, cupoanele de student sau cupoanele de veteran, doar la CFR permisul cu cele 6 cupoane (of course!).

Bineînțeles, la CFR este cel mai scump, celelalte fiind nițel mai ieftine (ex.: București-Brașov ~30 lei la companii private, ~50lei la cfr).

Controlorii au fost de cele mai multe ori amabili peste tot, atunci când le-am zâmbit și eu și le-am spus mulțumesc 🙂

Diferențe de clasă și condiții

Nu am observat decât la CFR clasa 1 și a 2a, dar poate greșesc. În orice caz, peste tot am văzut aer condiționat sau căldură (în funcție de anotimp), prize doar la CFR și Softrans, Wifi doar la Softrans (a scris Cristi un articol despre).

Dormit – pentru că eu chiar dorm cu orice ocazie pe care o prind – cel mai bine am dormit în CFR (niciodată la cușetă) și cel mai prost în Regiotrans, că n-au nici cotiere pe care să te sprijini și riști să te faci covor printre rânduri.

Toaletele – după noroc.

Rute și program

Of course, CFR e peste tot, chiar dacă a mai scos din stațiile prin diferite halte. Softrans are Craiova-București-Brașov, iar din august și Craiova-București-Constanța. Regiotrans este în Ardeal și spre Iași și București, iar Transferoviarul leagă Muntenia-Moldova puțin și Oradea de Cluj.

Programul este puțin alandala la toate și nu prea în folosul călătorilor. Zilele trecute m-am enervat că erau 2 trenuri aproape în același timp, din Bușteni spre București, deși era o pauză sănătoasă între ele și precedentul.

Întârzieri sunt peste tot, fie că este vremea proastă (mai ales vara când se dilată șinele), fie că cei de la cfr vor să le facă viața mai grea privaților, fie că doar sunt restricții de viteză din cauza infrastructurii și vagoanelor vechi.

Concluzii

Ador să merg cu trenul. Chiar dacă mulți oameni nu știu reguli minime și de bun simț. De cele mai multe ori voi folosi CFR pentru că are rutele ce mă duc și spre casă-acasă. Există sute și mii de povești pentru care ar trebui să eviți pentru totdeauna CFR, eu nu prea le-am pățit. Însă mă bucur că există și concurență pentru ei, de aici ar trebui să iasă câștigat clientul, la un moment dat 🙂

* conform Trensira, există și Interregional, însă nu am apucat să circul cu ei, având rute doar în vestul țării.

disclaimer – evit să scriu despre câtă corupție este în ministerul transporturilor/cfr și unele cauze pentru situația cfr.

surse foto: paginile de facebook Poftiți în vagoane!, Softrans, Regiotrans

Share Button

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.