În București sunt mult prea comodă pentru a face mai mult decât a merge până la un mijloc de transport care să mă ducă din punctul A în punctul B, așa că o bicicletă sau o mașină de zi cu zi reprezintă un stress în plus pentru mine, pe care tind să-l amân cât mai mult.

În anii de când tot descopăr Bucureștii, folosesc periodic și cam în aceeași măsură:

Rețeaua Autonomă de Transport București – RATB

Probabil cea mai comodă formă de transport, cea mai plină de povești și cea mai utilă. Uneori te enervează numărul mare de stații, alteori te bucuri că ai stație chiar în capătul străzii. Uneori te enervează că vine așa greu sau că linia de tramvai e blocată de mașini, alteori te bucuri când faci 15 minute de la Unirii până acasă. Este sigur cel mai probabil loc în care ți-ai putea pierde telefonul sau portofelul, locul în care unii s-ar putea masturba la 2 scaune de tine sau metoda prin care ai putea ajunge în siguranță, ieftin și rapid în miezul nopții la capătul străzii pe care locuiești. De asemenea, este și cel mai ieftin, o călătorie este 1.3 lei, iar un abonament lunar pe toate liniile e 50 lei.

ratb-gd

Metrorex București

Nu știu de am mai pus și București aici, că oricum e singurul oraș din Ro care are metrou :)) ok, gata cu glumele de capitală, să vorbim despre metrou: ce trebuie să știi când vii prima dată în București este stația de metrou cea mai apropiată de locuința ta. Sunt 4 magistrale mari și mici, poți să le reții după nume sau după culoare, cert este că sunt ușor de folosit și schimbat. Sunt comode iarna când e cald și vara când e frig jos, e bine că nu ai probleme de trafic, e nașpa că nu poți avea întotdeauna norocul să te lase la capătul străzii. E oleacă mai sigur decât RATB, că nu urcă chiar oricine, dar ai și aici șanse mari să-ți pierzi din bunuri sau să fii martor la concerte impromptu de piese nemuritoare precum Doamne, ocrotește-i pe români! O călătorie e 2 lei, un abonament nelimitat lunar este 70 lei.

metrou-cf

Taxiurile din București

Of, sunt atât de multe povești despre taximetriștii bucureșteni, că nici nu știu cu ce să încep. Am mers și cu taxiuri din stradă sau din stație, și cu cele chemate prin clever sau la dispecerat și am descoperit că e după noroc. Iar eu am fost destul de norocoasă până acum. Îmi plac taximetriștii pentru că ei chiar cunosc străzile. Iar eu dacă iau o mașină în loc să merg pe jos, înseamnă că vreau să ajung rapid la destinație, iar ei m-au ajutat de cele mai multe ori. Un soi de lege nescrisă zice că ce e între 5-10lei, rămâne 10 și mai departe vezi cum ești cu banii. În principal, trebuie să lași ceva – eu am dat și ficși și n-am pățit nimic. Sigur că deseori vorbesc cu ei înainte să urc în mașina din stradă, sigur că nu-i iau vreodată de la barieră din Centrul Vechi, sigur că sunt atentă la drum. Tariful este de 1.39lei/km, însă poate diferi zi-noapte sau oraș-extra.

taxi-gd

UBER

Primăvara asta a venit UBER și în România, iar la sfârșitul lui septembrie număra vreo 1000 de mașini în sistem. E un serviciu destul de comod, prin care ceri mașină prin aplicația dedicată și apoi plătești automat cu cardul, tot prin aplicație. Multă lume preferă serviciile lor pentru că mașinile sunt mai curate, șoferii mai puțin agresiv verbali și nu există problema bacșișului, însă mulți șoferi nu cunosc străzile Bucureștiului și merg doar după aplicație, sunt înnebuniți să aibă 5 steluțe și devin ușor roboței. Mulți am scris, nu toți, că am avut parte și de drumuri în care aveam impresia că merg cu un prieten cu mașina. Tariful este la fel ca la taxiuri în principal, 1.39lei/km, însă poate crește în funcție de cerere. Iar aici e partea nașpa – găsești mulți șoferi în zona centrală la supra-preț și mai puțin spre deloc în cartierele de locuințe.

Cu ce să mergi în București?

Cu ce ți-e mai comod și mai ușor. Folosește aplicațiile Google Maps și Transport Urban și fă-ți singur/singură traseul în funcție de cum vrei tu să-ți cheltuiești timpul și banii. Eu prefer de multe ori să merg cu RATB pentru că văd orașul, ies din zona mea de confort și văd și altfel de oameni decât prietenii și colegii mei. Însă nu este mereu cel mai practic, așa că mă adaptez în funcție de nevoie. Tu cum le îmbini?

foto: Dan Mihăilescu via București Optimistpixabay.com, Cristian Florea

Share Button

1 Comment

Sanda Nicoleta · July 28, 2016 at 6:20 pm

Bucurestiul s-a transformat peste noapte din ‘micul Paris’ in ‘micul cosmar al transportului in comun’. Suntem prea obtuzi cand vine vorba de orice altceva decat ce ne intereseaza cu adevarat si prea toleranti atunci cand ar trebui sa actionam pentru a ne face viata de zi cu zi mai buna. Preferm sa stam in trafic sau sa circulam ca in anii de pionierat ai transporturilor decat sa luam atitudine. Am inteles gresit ideea de democratie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *