Aș vrea să scriu astăzi despre una dintre destinațiile aproape comune pentru sudiști: Veliko Tarnovo. Dacă ești din București sau altă localitate din sudul țării, probabil că ai mai sărit granița până la bulgari. Măcar pâna la Ruse, să mănânci la Happy.

Veliko Tarnovo este un oraș din nordul Bulgariei, la vreo 200km de București. Auzisem că este un oraș similar cu Sighișoara (voi menționa multe comparații), că are rămășițe medievale. E numai bun de-o excursie de-o zi. Restaurantele au meniuri în română. Au o fortăreața care merită vizitată.

Ei, până să dau eu mai multe detalii legate de Veliko Tarnovo, aș vrea să menționez celelalte atracții pe care le-am descoperit cu mult entuziasm. Să fiu clară, aveam așteptări slabe de la excursia asta și mi le-a depășit de zece ori. A fost o excursie tihnită, chiar dacă am fost mult pe drumuri.

Pont: plătește vignetta online pentru a nu mai sta la coadă în vamă.

Gata cu introducerea, că oricum toată lumea sare la listă.

1. Cascada Krushuna sau Maarata

Pui pe waze Krushuna Waterfalls și mergi vreo oră de la Ruse. Ai grijă la poliție, mergi ușurel că drumul nu e cel mai bun și ajungi într-o parcare. Lași mașina, plătești 4 leva / de adult intrarea și intri în Parcul Național Krushuna.

Aici, cel mai fascinant este de bucurat ochii la cascada principală, din travertin, care poartă și numele parcului. Apa curge într-un lac turcoaz, apoi sunt alte mici cascade și lacuri peste care treci pe un pod de lemn. Arată magic!

În parc, te mai poți plimba pe aleile largi, să ajungi până la grotă sau până la Cascada Ascunsă (care seamănă cu Bigăr).

Pe lângă acestea, parcul mai are o piscină, tiroliană și alte activități de genul.

Noi am plecat mai departe după vreo 2 ore de plimbări.

Pont: scoate leva cash direct de la un bancomat în loc să mergi la un schimb valutar. În perioada acestei postări, 1 leva = aprox. 2,5 lei.

2. Peștera Devetashka

La 15 minute cu mașina de Krushuna, ajungi la cea mai uimitoare peșteră pe care am văzut-o până acum. Lași mașina în parcare, plătești 3 leva / adult, și ajungi la peșteră.

Pozele nu arată minunăția locului. Prima dată te lovește înălțimea intrării, de vreo 30m. E o peșteră grandioasă, ca o catedrală, diferită de oricare alta mai întunecată, unde trebuia să intru pe burtă, pe care le-am vizitat până acum.

Se pare că adună mii de lilieci din 15 specii. La prima vedere, nu înțelegeam pe unde ar putea fi, că mi-au furat ochii găurile din tavan. A, și ce mai e fain e că natura crește deasupra peșterii și se scurg crengi pe marginile acelor găuri. Apropo de lilieci, vedeți că e mit faza cu prinsul în păr.

Partea deschisă publicului este spectaculoasă. Spre interiorul peșterii, unde nu am intrat pentru că era o barieră și era și întuneric, nu am intrat. Dar de acolo se auzea gângureli de lilieci și veneau mirosuri apăsătoare, probabil locuiau mulți acolo 😀

3. Orașul Lovech

Continui drumul spre sud și ajungi la Lovech, un orășel împărțit de-un râu. Aici am și mâncat, recomand Bar Kraft. În ciuda numelui, am mâncat bine (cartofi dulce la cuptor cu legume eu, burgers & aripioare alții). A costat cam 55 leva pentru 4 persoane.

Aici am admirat casele colorate de pe malul râului Osam, ne-am bucurat de pietonală printre clădirile vechi și am trecut prin podul acoperit spre zona veche Varosha și cetate (alți 4 leva / persoană). De-aici deja trebuie să ne obișnuim cu gardurile din piatră. A fost o plimbare faină în Lovech, orașul înconjurat de dealuri și natură. E curat, nu l-am prins nici aglomerat, de vis pentru un turist de-ocazie.

4. Cascada Hotnitsa

Încă o cascadă, aceasta se poate vizita separat de primele 3 destinații pentru că sunt direct pe drumul spre Veliko. Și-aici ajungi destul de ușor cu mașina, drumul e ușor mai prost. Nu plătești intrarea și ajungi direct la un lac turcoaz și o cascadă minunată (n-are cum altfel). Aici e loc bun de stat puțin și privit în zare.

Dacă te plictisești, prin stânga lacului poți face un mic traseu montan. Ai de urmărit punctul roșu printre stânci, trepte în stâncă, poduri peste lăculețe și apoi prin boscheți, până cobori pe cealaltă parte a lacului. Era multă verdeață uscată, nu pot să zic că am prins o priveliște de poveste, dar traseul e destul de provocator.

Pont: traseele nu sunt atât de dificile încât să ai nevoie de bocanci serioși de munte, dar niște încălțări sport sănătoase sunt binevenite.

Veliko Tarnovo și Arbanassi

Am ajuns și la destinația finală! Veliko Tarnovo sau Orașul Țarilor, după cuvintele lui Wikipedia, este un oraș mic între dealuri. Aici mi-a plăcut mult să admir muraluri și graffitiuri pe pereții străzilor, arată foarte bine. Sunt câteva puncte de belvedere, de unde poți admira casele așezate terasat, monumentul Dinastiei Assen sau fortăreața. Am vizitat și Fortăreața Tsarevets (6leva/persoană), deși cam pe fugă pentru că era ziua-n amiaza mare și am transpirat 3kg urcând toate treptele.

Veliko este un oraș pitoresc, în care e plăcut și să te pierzi numai printre ulițele lui vechi. Și când vrei ceva și mai pitoresc, mergi la câțiva kilometri, în satul Arbanassi. Aici casele par mini cetăți, pentru că totul este din piatră (se pare că e amplasat pe un platou de piatră), încojurate de natură, așa că ai senzația că ai făcut un salt înapoi în timp.

Deși eu nu am fost atentă să le găsesc, internetul recomandă câteva case-edificii de văzut în Arbanasi: Casa Constantalieva, Casa Hagiilieva, Casa Kandilarova, Casa Haginikova, Casa lui Chamurov. Iar prin preajma orașului ar mai fi Canionul Emen de vizitat.

Am mâncat decent la Restaurantul Ego, care chiar au meniuri în limba română. Cazare am prins mai greu, dar asta și pentru că am căutat cu 2 zile înainte. Am avut totuși noroc să dăm peste ceva fain, la Vila Geranium în Arbanasi.

Pont: majoritatea locurilor menționate sunt potrivite și pentru copii. Doar la Hotnitsa pe traseu trebuie avut grijă, e fie pentru copii care stau în spate, fie care pot merge singuri fără probleme.

Concluzie – revin!

Așadar, nu cred că mai e nevoie să menționez cât de încântată am fost de excursia la Veliko Tarnovo și mai ales în împrejurimi. Este accesibil, atât ca drum, cât și financiar. Locurile vizitate nu au fost atât de aglomerate pe cât ar fi fost în România. Drumurile nu sunt extraordinare, dar mergi lejer și – din nou – fără trafic intens raportat în față.

Las aici și traseul pe Google Maps cu aceste destinații. Dacă ajungi pe la vreunul dintre aceste locuri, să-mi trimiți o poză și să-mi spui cum ți s-a părut!

Iar dacă nu ai mașină la dispoziție, să știi că sunt tururi de o zi pentru Veliko, cu plecare din București. Le recomand pe cele de la GetYourGuide, sunt la preț bun.